Blog

Tone of voice: Hoe klinkt jouw bedrijf?
10
Mar 2021

Tone of voice: Hoe klinkt jouw bedrijf?

Reading time: 4 minutes

15 seconden. Dat is de tijd die je krijgt om een goede eerste indruk te maken op je publiek. 15 seconden om het beste van je bedrijf te laten zien. En dat doe je niet alleen door te vertellen wat je bedrijf doet, maar ook door het karakter van je merk te laten voelen. Maar wat zijn de waarden van je bedrijf en welk imago wil je uitstralen? Het is belangrijk dat je goed nadenkt over het imago dat je met jouw bedrijf wil uitstralen en hoe je dat gaat vertalen naar de juiste woordkeuze; m.a.w.: wat is de tone of voice? Mag die een bepaald fun-gehalte hebben of ligt de focus toch op professionaliteit? Moet jouw merk mannelijk, vrouwelijk, of eerder neutraal zijn? 

Je tone of voice kan ervoor zorgen dat iemand afhaakt of zich net gaat associëren met je bedrijf en daardoor sneller overgaat tot aankoop. Dat wil niet zeggen dat je dezelfde taal moet spreken als je doelpubliek, maar wel een taal die je doelpubliek kan smaken. 

Tone of… wat?

First things first, laten we het eerst hebben over wat een tone of voice is. Een tone of voice is letterlijk de stem van het bedrijf die je gebruikt om klanten aan te spreken. Je legt het karakter en de persoonlijkheid van je bedrijf vast, en geeft deze mee aan het team, zodat zij het kunnen doortrekken in alle communicatie. Denk maar aan de website, mails, social media, etc.

People may hear your words, but they feel your attitude

Waarom het belangrijk is dat je merk een duidelijke tone of voice heeft? Omdat, wanneer je altijd communiceert met hetzelfde karakter, mensen je als authentiek ervaren en een band met je gaan opbouwen. Denk maar aan bekende merken zoals Bol.com en Albert Heijn. Zij hebben een duidelijke identiteit gecreëerd die consistent naar buiten gecommuniceerd wordt. Hierdoor krijgen deze bedrijven een persoonlijkheid die vertrouwen en zekerheid uitstraalt. 

Maar een persoonlijkheid voor je merk creëren en definiëren, hoe begin je daaraan? Door goed na te denken over wat je bedrijf moet uitstralen en enkele afwegingen te maken. We nemen je mee door enkele keuzes die je kan maken om een tone of voice te bepalen. 

  1. Taal

Een belangrijke eerste vraag die je als bedrijf moet stellen is: in welke taal moet jouw team communiceren? In het Nederlands, Engels, Frans… of een combinatie van enkele talen? Als je werknemers in het Nederlands schrijven, is het dan oké om af en toe Engelse woorden te gebruiken? En als ze in het Engels communiceren, schrijven ze dan in het Brits of in het Amerikaans? 

  1. Formeel vs. informeel

Ten tweede zal je moeten nadenken over hoe je je bedrijf wil opstellen als merk tegenover je publiek. Wil je een persoonlijk, eerder amicaal contact opbouwen met je relaties? Dan moet je afspreken met het team om relaties aan te spreken met “je” en kunnen ze “Hey”, “Hallo” of andere informele varianten gebruiken aan het begin van een mail. Ga je toch liever voor de formele, meer professionele persoonlijkheid? Spreek de ontvanger dan aan met “u”, en begin je mail met “Beste” of zelfs “Geachte”. Ikea verwerkt bijvoorbeeld zelfs zijn oorsprong in de aanspreking. Zo spreken ze iedereen, overal ter wereld, aan met “Hej”, een Zweedse begroeting.

Wist je trouwens ook dat bepaalde termen een formele en informele variant hebben? Neem bijvoorbeeld de zin: “Desondanks vergat ik het boek.” Het woord “desondanks” is formeel, en maakt de zin meer officieel. Schrijf je: “Toch vergat ik het boek”, dan krijgt je zin een informele klank door het woord “toch”.

  1. Modern vs. klassiek

Kies je voor trendy taalgebruik of eerder informatief en neutraal taalgebruik? Laten we dit even aantonen met een voorbeeld: Stel dat je op social media wil aankondigen dat je een een nieuwe werknemer hebt. Zegt jej dan “Howdy, there’s a new employee in town!”, of eerder “Congratulations to our new employee.”? Kies je voor hippe, of – zoals we het hier bij Marketing FiZZ zeggen – de “Pow Pow” taal? Dan kan je gebruik maken van trendy woorden, emoji’s, en uitroeptekens. Liever toch the classic way? Gebruik dan eerder punten en weinig of geen emoji’s.

  1. Fun vs. serieus

Zijn grapjes en woordspelingen voor jouw merk een go? Of eerder een no no? Ook dat moet je bepalen in je tone of voice. Wil je een professionele toon aanhouden, dan zal het raar lijken als je plots woordspelingen maakt in je communicatie. Je publiek zal je grappen eerder waarderen als je altijd al een speels karakter vertoonde. 

Trek dit zeker door in wat je visueel toont op social media! Wil je dat je bedrijf meer “fun” lijkt? Dan is het bijvoorbeeld helemaal oké om leuke foto’s of video’s van je werknemers te tonen, of een toffe boomerang om je feed mee op te vrolijken. Wil je het professioneel houden? Post dan eerder een foto van een online training met het team of een project dat recent gerealiseerd werd.

Het ene sluit het andere natuurlijk niet uit. Neem bijvoorbeeld Microsoft: over het algemeen is de tone of voice van ‘s werelds grootste softwarebedrijf helder en eenvoudig. Ze houden van duidelijkheid en willen ter zake komen, maar willen daarnaast ook een warmte uitstralen. Daarom tonen ze af en toe ook hun “fun” kant en definieerden ze de volgende tone of voice regel: “Occasionally, we’re fun (we know when to celebrate).”

  1. M/V/X woorden

Wist je dat er mannelijke, vrouwelijke en neutrale woorden bestaan? En dan hebben we het niet over “leraar” en “lerares”, of “poetsman” en “poetsvrouw”. Nee, er zijn wel degelijk woorden die je beter kan gebruiken als je bijvoorbeeld een vrouw of een man wil aanspreken. Zo worden woorden zoals “analytisch”, “innovatief”, “superieur” en “volhardend” beschouwd als mannelijke woorden. Woorden zoals “creatief”, “fascinerend”, “sociaal” en “vriendelijk” zijn dan weer eerder vrouwelijke woorden.

Moet jouw merk specifiek mannen aanspreken? Dan gebruik je best zo weinig mogelijk bijvoeglijke naamwoorden. Schrijf “Het was een technische training.” in plaats van “Het was een enorm leerrijke training”.

Een merk is een beleving

Om een tone of voice te bepalen, kan je nog heel wat meer afwegingen maken. Het blijft niet enkel bij de schrijfwijze van je medewerkers, maar ook het logo, de huisstijl, de visuals, de gebruikte lettertypes, … beïnvloeden hoe iemand jouw merk en bedrijf ervaart. 

Apple bijvoorbeeld, communiceert simpel en maakt niet graag veel woorden aan iets vuil. Hun slogan, is simpelweg “Think different”. Kort en krachtig. En dat trekken ze mooi door in hun hele communicatie. Toen het bedrijf voor het eerst de Apple Watch aankondigde, stond er enkel “The Watch is here” te lezen op de affiche. Meer woorden hadden ze daar niet voor nodig. 

Door je huisstijl overal in door te trekken, creëer je een uniek, en vooral krachtig DNA voor je bedrijf. Eentje dat niet voor verwarring zorgt en staat als een huis. 

Wil je graag een eenduidige strategie bepalen over jouw merkpersoonlijkheid? Onze marketingexperts kijken samen met jou welke richting jij uit wil, en hoe we dit kunnen realiseren! 

Tags are not defined
Comments are closed.