Employer Branding

Employer Branding: een straffe strategie om sterk talent te strikken

Employer branding is hot! Maar wat is het nu juist? Employer branding is het creëren en behouden van een positief imago bij de huidige werknemers en aandeelhouders, maar ook bij potentiële werknemers, sollicitanten, stagiaires, freelancers en zo veel meer.

Employer branding is een must have voor bedrijven, maar er moet nagedacht worden over een strategie. Snel snel een employer branding opstarten kost je alleen maar tijd en geld. Het is belangrijk dat je hier als bedrijf vooraf goed over nadenkt.

Employer branding helpt je om je sterktes als werkgever te identificeren en in de verf te zetten. Ontdek hier hoe je employer branding op de juiste manier inzet én ga na wat de huidige status van je employer branding is aan de hand van onze checklist.

Identificeer je DNA

Ga op zoek naar je unieke identiteit. Vertel wie je bent als werkgever en wat je wil bereiken in de toekomst. Je dromen en plannen delen met je werknemers is dan ook een must. Ze willen graag bijdragen aan de groei van je bedrijf en kunnen zich zo focussen op wat je belangrijk vindt. Zorg wel dat wat je vertelt ook waar is, anders dreig je wel eens door de mand te vallen en zal je je nieuwe werknemer misschien weer snel zien vertrekken.

Verkoop je bedrijf

Een sollicitatiegesprek is vandaag niet meer hetzelfde als enkele jaren geleden. Nu worden zowel werknemers als werkgevers getest. Zet daarom je sterktes als werkgever en bedrijf in de verf en laat dit tijdens het gesprek ook terugkomen. In de vacature zelf, zorg je er best ook voor dat je eisen in verhouding staan met wat je aanbiedt. Wees creatief en ga verder dan  een stimulerende werkomgeving en aantrekkelijke loonvoorwaarden.

Ga Digitaal

Tegenwoordig verloopt de rekrutering digitaal. Dat heeft zo zijn voordelen: voor hetzelfde bedrag bereik je vandaag veel meer mensen via Facebook en LinkedIn dan vroeger via de Jobat- of Vacture-krant. Verder kan je je doelgroep ook efficiënter bereiken en krijg je meer inzicht in wie je vacature bekijkt, wat hun profiel is en of ze effectief solliciteren.

Schakel werknemers in als ambassadeurs

Creëer een uniek verhaal voor je onderneming, waar iedereen achter staat. Wanneer je werknemers mee zijn met je verhaal, zullen ze dit op hun eigen, spontane en eerlijke manier ook uitdragen. Zo heeft je employer branding strategie meer kans op slagen. Zoek je een nieuwe werknemer die een gelijkaardig profiel heeft zoals je huidige werknemers? Dan is de kans groot ze al geconnecteerd zijn via social media. Ze kunnen samen gestudeerd hebben, ex-collega’s zijn… Laat je werknemers dan ook de openstaande vacature delen op hun persoonlijk profiel. Zo heb je meer kans dat je de juiste kandidaten aantrekt.

Blijf investeren

Employer branding is een proces waar je voortdurend in moet blijven investeren. Zeker bij een rekruteringscampagne is het belangrijk dat dezelfde boodschap continu via verschillende kanalen gecommuniceerd wordt. De potentiële kandidaat komt dan op verschillende momenten in aanraking met je vacature en zal je onderneming zo niet snel kunnen vergeten.

Vergeet je huidige werknemers niet

Je huidige werknemers zijn de motor van je bedrijf en betrek je best bij het uitwerken van een employer branding strategie. Zij kennen het reilen en zeilen van je onderneming en willen bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Een tevreden werknemer zal niet alleen langer in dienst blijven, maar ook de groei van je onderneming bevorderen. Ook bij nieuwe aanwervingen is het belangrijk om je huidige werknemers nooit uit het oog te verliezen.

Voordelen van Employer Branding

Marketing FiZZ
  • Meer instroom
  • Betere kandidaten
  • Meer waar voor je geld
  • Tevreden werknemers
  • Minder verloop van werknemers
  • Meer zelfkennis
  • Een sterker merk

Voorbeelden van employer branding

Dat een employer branding campagne niet over één nacht ijs gaat, is duidelijk. Samen met enkele klanten hebben we al een paar succesvolle employer branding campagnes opgezet. Al onze campagnes zijn gemaakt op maat van onze klant. Vooraf plannen we een workshop in om de onderneming beter te leren kennen. Op die manier kunnen we een employer branding campagne creëren die helemaal op maat van de onderneming gemaakt is.

Multimedium

Multimedium is een mooi voorbeeld van een sterke employer branding. Zij doen dit het hele jaar door op verschillende kanalen. We hebben samen met hen al enkele employer branding campagnes opgezet. Naast een leuke bedrijfsvideo, hebben we ook een Quickscan gemaakt. Deze quickscan bestaat uit 10 korte en willekeurige vragen. Hiermee kunnen toekomstige kandidaten testen of zij het in zich hebben om een echte Multimediumer te zijn.

Quickscan van Multimedium employer branding campagne

Credon talent academy

Een ander employer branding voorbeeld is de Talent Academy van Credon. Credon weet dat je talent niet zomaar kan kopen. Ze richtten de Talent Academy op om stagiairs, juniors… een kans te geven om zich te ontwikkelen tot een BI-expert. Om hun doelgroep te bereiken, organiseren ze verschillende evenementen. Een voorbeeld hiervan is BI & Burgers. Hier konden geïnteresseerde studenten ontdekken hoe een dag uit het leven van een BI superhero eruitziet. En of het succesvol was!

Employer branding campagne van Credon BI & Burgers

Plan een gratis audit van je huidige Employer Branding

We nemen je huidige Employer Branding onder de loep en analyseren wat beter kan.  We leggen concrete en persoonlijke tips voor verbetering op tafel. Zodra je het formulier hebt ingevuld, bekijken we onze agenda en nemen we zo snel mogelijk contact met jou op!

Wat kost dit? Met een kopje koffie en het genoegen van een kennismaking zijn wij al heel blij!

Wat wordt er besproken? Je website, job pagina, vacatures, imago en uitstraling, social media en noem maar op.

Wat is het addertje onder het gras? Dat is er niet! De audit is volledig gratis. Het enige waar wij op hopen, is een gesprek waarin we onze toegevoegde waarde kunnen aantonen.

Vul dit formulier in voor een gratis en persoonlijke employer branding audit



Privacy Policy

We kijken ernaar uit je te ontmoeten!

Het Marketing FiZZ team