Blog

Influencer marketing in B2B: hoe begin je eraan?
15
May 2020

Influencer marketing in B2B: hoe begin je eraan?

Reading time: 4 minutes

Influencer marketing is hot, niet enkel in B2C. Steeds meer B2B-bedrijven experimenteren met influencer marketing. Maar hoe begin je hier als bedrijf het beste aan? Influencer marketing is namelijk voor ieder bedrijf anders en daarom kan je dus niet copy-pasten. Net zoals op Tinder is het belangrijk dat jij en je influencer een perfect match zijn. Maar hoe swipe je nu de juiste influencer naar rechts? Lees hieronder hoe jij kan beginnen met influencers. 

Influwatte? Vooraleer we verder gaan, frissen we even op wat influencer marketing precies is. Influencer marketing is de digitale vorm van mond-tot-mond reclame, waarbij invloedrijke mensen, voornamelijk op social media, worden ingezet om een bepaalde doelgroep te bereiken. Een succesvolle influencer marketingstrategie zorgt ervoor dat je jouw bereik en doelgroep op een natuurlijke manier kan beïnvloeden.

Plan van aanpak

Zomaar in het wilde weg aan influencer marketing beginnen is niet the key to success. Begin met het opstellen van een plan waarin je duidelijk omschrijft wat je precies wil bereiken met influencer marketing. Dit kunnen verschillende doelen zijn: je naamsbekendheid vergroten, jouw imago verbeteren, interactie met je doelgroep uitlokken … Wanneer je je doelen en de bijbehorende KPI’s hebt gedefinieerd, kan je gaan nadenken over wie je juist wil bereiken, welk kanaal je hiervoor gaat inzetten en hoe jouw influencer gaat selecteren. 

Welk kanaal ga je inzetten? 

Instagram is het kanaal bij uitstek als je aan influencer marketing denkt. Maar wie B2B zegt, zegt LinkedIn. Waarom zou je LinkedIn dan niet gebruiken in je influencer marketingstrategie? LinkedIn biedt heel wat voordelen die andere platformen niet bieden. Zo kan je langere artikelen plaatsen, een professioneel netwerk aanspreken en heb je de mogelijkheid om je originele en authentieke content specifiek te richten op bepaalde job titles, branches, interesses… Met “LinkedInfluencers” kan je dus relevante content bieden aan een specifieke doelgroep.

Kies de juiste influencers 

Als je aan influencer marketing denkt, denk je direct aan externe personen. Maar heb je al eens aan je eigen werknemers gedacht? Nochtans zijn internfluencers de ideale match om jouw merk te promoten. Niemand kent jouw bedrijf beter dan je eigen werknemers. Zij hebben er zelf voor gekozen om bij jou te werken en hebben zich dus – bewust of onbewust – verbonden met jouw missie, visie, strategie, normen en waarden. Via storytelling kan je werknemers laten vertellen over hun werk, een succesvol afgerond project, hoe de sfeer op het bedrijf is.  Hun enthousiasme zal aanstekelijk werken voor andere (toekomstige) collega’s, klanten en andere stakeholders. Kortom het zal je imago een positieve boost geven! 

Maar hoe kies je nu de juiste externe influencer? Influencers voegen waarde toe aan je product, dienst of merk. Kies dus voor mensen die kennis hebben over de branche waarin je actief bent en enthousiast zijn over jouw product of dienst. Kijk eens op je social media kanalen (Instagram, LinkedIn) en kijk wie je klanten volgen. Daarnaast kan je ook een korte vragenlijst opstellen met enkele vragen over invloedrijke personen in de sector. Laat je klanten bijvoorbeeld 3 mogelijke influencers rangschikken in mate van vertrouwen. Hiervoor moet je op voorhand wel eerst op zoek gaan naar invloedrijke personen binnen je sector.  

Content = king

Je hebt een influencer gevonden, yes! En nu? Content maakt of kraakt jouw influencer marketing strategie. Het is dus belangrijk dat je influencer de gewenste doelgroep aanspreekt op een natuurlijke manier met originele en authentieke content. Het is zeker aangeraden om afspraken met je influencer vast te leggen. Zo kan je bespreken hoeveel keer per maand ze jouw merk moeten promoten, op welke dagen en op welk kanaal er gepost moet worden. Het is goed om richtlijnen te geven over de inhoud, maar geef je influencer zeker ook creatieve vrijheid. Laat de influencer zeker zijn of haar eigen schrijfstijl behouden. Daarnaast weten influencers ook wat wel en niet werkt op hun kanaal. 

Heb je een klik met de persoon en zijn of haar expertise? Wordt de advertentie op een authentieke en originele manier geplaatst? THEN IT’S A MATCH! 

Hoe meet je of je goed bezig bent? 

Je wil natuurlijk weten of je influencer campagne een succes was of niet. Daarom is het belangrijk dat je deze campagnes meetbaar maakt. Het meetbaar maken van je campagnes kan je op verschillende manieren doen: 

  • Geef je influencer een unieke kortingscode. Zo kan je bijhouden hoeveel bestellingen of aanvragen er geplaatst worden via je influencer;
  • Analyseer het verwijzingsverkeer op Google Analytics. Is er een piek voor de sociale netwerken waarop jouw influencer actief is? Dan kan je spreken van een succesvolle campagne;
  • De social media platformen voorzien zelf ook nuttige statistieken. Vraag deze zeker aan je influencer als je het succes van je campagne wilt meten. 

Enkele voorbeelden

Genoeg gepraat over de theorie van influencer marketing, laten we eens naar enkele voorbeelden kijken. 

IBM

IBM maakt gebruik van internfluencers. Zij zetten dus hun eigen werknemers in als influencers omdat ze ervan overtuigd zijn dat hun werknemers de beste ambassadeurs zijn voor de producten en diensten van IBM. De doelgroep ziet de IBM medewerkers als expert binnen hun vakgebied en dit versterkt het vertrouwen bij hun volgers. 

Dell 

Dell doet ook aan influencer marketing. Zij schakelen marketinggoeroe Mark Schaefer en technoloog Douglas Karr in als gastheren voor hun Dell Luminaries podcast. Zij maken dus gebruik van experts om hun merk te promoten. Zo bereiken ze een groter publiek binnen hun gewenste sector. 

LinkedIn

Natuurlijk kunnen we LinkedIn niet vergeten in B2B influencer marketing. Zij maakten een online gids voor marketeers waarin ze laten zien dat ze samenwerken met bekende experts binnen de marketingsector en hoe het platform hier een rol in speelt. Bij ieder hoofdstuk treden influencers op als experts en geven antwoord op gerelateerde vragen. Hun doel? Marketeers enthousiast maken om LinkedIn meer te gebruiken. 

Tags are not defined
Comments are closed.